عژک نت

این سایت برای سرگرمی و خدمت به مردم ساخته شده است

عژک نت

این سایت برای سرگرمی و خدمت به مردم ساخته شده است

این سایت برای این که به مردم کمک کند ساخته شده است و اطلاعات مفید و برنامه های زیادی در اختیار مردم قرار می دهد

طبقه بندی موضوعی
در ماه مارس امسال فهرستی از برترین شرکت‎های تولیدکننده تلفن جهان منتشر شد. دوازده نام در این فهرست قرار داشت که هشت نام آن متعلق به شرکت‎های چینی بود. صرف نظر از بدگویی‎هایی که این طرف و آن طرف در مورد این شرکت‎ها شنیده می‎شود، اغلب آنها به صورت حرفه‎ای و حساب شده مشغول فعالیت هستند که از آن جمله می‎توان به هواوی، شیائومی‎، ویوو، اوپو و چند شرکت دیگر اشاره کرد که تاکنون تقریبا به طور مستمر در حال پیشرفت بوده‎اند. اما برای مصرف کنندگان جهانی این به چه معنا است؟ شاید این موضوع در ظاهر خیلی مهم نباشد. هدف اصلی این تولیدکنندگان در ابتدا به دست آوردن بازار بزرگ خود چین و بعد از آن بازارهای نوظهور دیگری مثل هند است و سایر کشورها در درجه بعدی اهمیت قرار می‎گیرند.

بنا به دلایل متعددی این تولیدکنندگان بزرگ تلفن چینی تقریبا به هیچ عنوان اهمیتی به بازار غرب نمی‎دهند و هر از گاهی برای عرض اندام و نشان دادن توانایی‎های خود وارد بازار رقابتی کشورهای غربی می‎شوند. یکی از دلایل بزرگ حضور کمرنگ آنها قانون ثبت اختراع است که معمولا این شرکت‎ها با دستکاری اندکی در ساختار تلفن‎های خود در واقع از ایده تولیدکنندگان برتر سایر کشورها تقلید می‎کنند.

اما این فرصت همچنان برای کسانی که از عقل سلیم و دانش برخوردارند وجود دارد تا بتوانند یک تلفن هوشمند چینی فوق العاده را (کیفیت بالا در ازای قیمت کم) به دست آورند. از میان انبوهی از مدل‎های تولید شده توسط این شرکت‎های چینی بعضی هم هستند که به عنوان برترین‎های جهانی و پرچمدار انتخاب می‎شوند. اما با تمام این اوصاف به دلیل تنوع بالای این محصول مشکلاتی نیز وجود دارد که باید از آن اجتناب کرد. در ادامه 8 نکته مهم که برای انتخاب و خرید این محصولات بعضا وسوسه انگیز باید در نظر داشته باشید را بررسی خواهیم کرد.

1. در مورد تلفن انتخابی خود تحقیق کنید

شاید تصور کنید این واضح‎ترین موضوعی است که هر کس در اولین قدم برای خرید هر محصولی باید به آن توجه داشته باشد، اما در واقعیت و بخصوص در مورد این موضوع اوضاع مشکل‎تر از آن چیزی است که ممکن است شما تصور کنید. وقتی در عمل قرار می‎گیرید متوجه خواهید شد که بررسی‎ها و اطلاعات بسیار اندکی در مورد خیلی از این تلفن‎ها وجود دارد، به ویژه اگر تلفن انتخابی شما محصول شرکت‎های کمتر شناخته شده‎ای مثل Doogee, Elephone و Cubot باشد.

یک سقف بودجه برای خود تعیین کنید، اینترنت را با دقت جستجو کنید و یک فهرست کوتاه شامل سه یا چهار تلفنی که نیازهای مورد نظر شما را تامین می‎کند تهیه کنید (برای مثال Xiaomi Mi5، Elephone P9000 و Meizu Pro 6). این نکته را هم در نظر داشته باشید که چینی‎ها علاقه زیادی به تلفن‎های با صفحه نمایش بزرگ (فبلت) دارند، بنابراین اگر دستان کوچکی دارید این موضوع را حتما در نظر داشته باشید.

2. 4G آری یا نه، مسئله این است

هیچ کس نیست که از داشتن اینترنت پر سرعت روی تلفن هوشمند خود بدش بیاید، بنابراین یک نکته کلیدی که باید در انتخاب خود به آن توجه کنید این است که بررسی کنید آیا تلفن‎هایی که شما در فهرست انتخابی خود قرار داده‎اید از باندهای LTE موجود در کشور شما پشتیبانی می‎کند یا خیر. خیلی از تلفن‎های چینی از Band 20 پشتیبانی نمی‎کنند، که برای مثال در انگلستان توسط اپراتور O2 استفاده می‎شود، و این به این معنا خواهد بود که وقتی شما از چنین تلفنی روی شبکه‎ای که به این باند متکی است استفاده می‎کنید امکان در اختیار داشتن اینترنت 3G یا 4G را نخواهید داشت.

3. وقتی خبری از به‎روزرسانی نیست

نکته بعدی که باید به آن توجه کنید کمی‎ فراتر از خود محصول و مربوط به شرکت سازنده آن است. برای نمونه شرکت شیائومی‎ را در نظر بگیرید. هر تلفنی که از این شرکت بیرون می‎آید، یک پوسته آندروید اختصاصی به نام MIUI را اجرا می‎کند و نمی‎توان خدمات گوگل را روی آن اجرا کرد. شیائومی‎ به طور مرتب نرم افزار خود را به‎روزرسانی می‎کند و با سرعت نسبتا مناسب و معقولی نسخه‎های جدید آندروید را به مشتریان خود ارائه می‎کند.

اما این شرکت یک استثنا است و چنین کاری در همه شرکت‎های چینی اتفاق نمی‎افتد. اگر قصد دارید برای مدت طولانی از تلفن انتخابی خود استفاده کنید سعی کنید تولیدکننده‎ای را انتخاب کنید که از لحاظ پشتیبانی نرم افزاری سابقه قابل قبولی داشته باشد، در غیر این صورت اولین باگی که شما پیدا می‎کنید ممکن است آخرین آن نباشد.

4. همیشه حق با مشتری است

یک نکته مهم دیگری که قبل از خرید یک تلفن هوشمند چینی باید در نظر داشت، خدمات بعد از فروش آن است. اگر به خدمات پس از فروش اهمیت می‎دهید محصول قاچاق نخرید. در خیلی از کشورها به ویژه کشورهای غربی قطعات و تعمیرکار لازم برای تعمیرات تلفن‎های چینی بسیار محدود بوده و در بعضی موارد اصلا وجود ندارد، بنابراین قبل از خرید به این فکر کنید که با تلفنی که از دست شما روی زمین افتاده و دیگر کار نمی‎کند چه کار می‎توان کرد. مسلما این مشکل به مرور زمان و با گسترش فعالیت تولیدکنندگان چینی در سایر کشورها کمتر خواهد شد، اما در حال حاضر همین مشکل حق انتخاب را مشکل و محدود می‎کند.

5. یک فروشنده معتبر را انتخاب کنید

از آنجا که یک انتخاب اشتباه می‎تواند هفته‎ها و شاید ماه‎ها یاس و ناامیدی را به دنبال داشته باشد، این مرحله از انتخاب نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

محصولات تولیدکنندگان مختلف در سایت‎ها و فروشگاه‎های مختلفی عرضه می‎شوند، معمولا شما می‎توانید تلفن‎های Meizu و Oppo را از طریق سایت آمازون خریداری کنید، در حالی که محصولات شیائومی‎ معمولا از طریق AliExpress و GearBest در دسترس هستند. تا جایی که امکان دارد، محصول انتخابی خود را از مراکز و انبارهای توزیع نزدیک خود تهیه کنید. برای مثال، اگر در انگلستان زندگی می‎کنید از اروپا خرید کنید و اگر در ایران هستید و قصد سفارش دادن آن‎لاین تلفن مورد نظر خود را دارید سعی کنید خاورمیانه را انتخاب کنید. البته اگر تلفن انتخابی شما نمایندگی داخلی به همراه ضمانت نامه معتبر داشته باشد که بهترین نوع انتخاب خواهد بود. قبل از خرید حتما در مورد فروشنده تحقیق کنید و توجه به بازخورد و بررسی کاربرانی که قبلا خرید داشته‎اند را فراموش نکنید. اگر خیلی از خریداران نظر منفی در مورد یک محصول و فروشنده آن دارند این نشان دهنده یک اعلام خطر برای شما است.

6. ROMهای رایگان

به دلیل محدودیت‎های شدید اعمال شده روی اینترنت در کشور چین، اغلب تلفن‎های چینی بدون مجموعه اپلیکیشن‎های نصب شده گوگل عرضه می‎شوند. این تلفن‎ها به جای استفاده از سیستم عامل اصلی آندروید مجموعه نرم افزارهای سفارشی سازی شده ('ROM') خود را روی پلتفرم مرکزی آندروید اجرا می‎کنند.

این ضرورتا به این معنا نیست که شما شور و شوق خرید یک تلفن چینی را از دست بدهید، زیرا شما می‎توانید خدمات ارائه شده گوگل را از طریق نصب یک ROM بین المللی با پشتیبانی از زبان انگلیسی و گوگل پلی به دست آورید. خیلی از فروشندگان این گزینه را در اختیار شما قرار می‎دهند که از یک ROM بین المللی استفاده کنید، اما این نکته را هم نباید فراموش کنید که خرید دستگاه‎هایی که بعدا ROM آنها تغییر می‎کند می‎تواند حاوی ویروس و بدافزار هم باشد.

تلفنی را انتخاب کنید که بتوانید بوت لودر آن را از قفل خارج کنید و ترجیحا به یک اسلات microSD هم مجهز باشد. همچنین بررسی کنید که ROM بین المللی معتبر این مدل از تلفن‎ها نیز موجود باشد. سپس شما می‎توانید خودتان این ROM را بدون نگرانی از آلوده بودن آن به بدافزار یا اپلیکیشن‎های غیر ضروری روی تلفن نصب کنید.

7. هزینه‎های گمرکی

یک نکته مهم در زمان خرید هر نوع تلفنی این است که به مسائل گمرکی آن توجه کنید. خرید دستگاهی که در کشور خودتان عرضه می‎شود مشکلات و هزینه‎های گمرکی را به همراه نخواهد داشت. خرید مستقیم از چین نه تنها باعث می‎شود که چند هفته به طول بیانجامد تا دستگاه به دست شما برسد، بلکه بعد از رسیدن نیز شما متحمل هزینه‎های اضافی از جمله هزینه پست و گمرکی کالا خواهید شد.

بنابراین باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که اگر چه ممکن است قیمت یک تلفن در ابتدا بسیار ارزان قیمت به نظر برسد اما عوامل پشت پرده دیگری نیز وجود دارد که هزینه تمام شده شما را تا حد قابل ملاحظه‎ای افزایش می‎دهد. در نتیجه مزیت قیمت پایین تلفن را فراموش کنید.

8. انجام تنظیمات

تا این جای کار تمام مواردی را که باید هنگام خرید یک تلفن هوشمند چینی به آن توجه می‎کردید را بیان کردیم، به جز قابل استفاده کردن خود تلفن. اولین کاری که باید انجام دهید این است که در صفحه تنظیمات زبان را به انگلیسی (یا در صورت پشتیبانی کردن تلفن به فارسی) تغییر دهید. حالا دیگر می‎توانید به راحتی سایر تنظیمات مورد نظر خود را انجام دهید. نکته باقی مانده دیگر مشکل نصب اپلیکیشن گوگل پلی است که در اکثر تلفن‎های چینی وجود ندارد. روی دستگاه‎های شیائومی‎ شما می‎توانید این مشکل را با دانلود یک اپلیکیشن از فروشگاه اپلیکیشن Xiaomi برطرف کنید، اما روی سایر دستگاه‎ها باید به طور کامل یک رام جدید نصب کرد.

نتیجه گیری

خرید تلفن از مناطق پرت و دور افتاده می‎تواند یک فرآیند کاملا ارزشمند باشد. اگر به درستی و با آگاهی کافی این کار را انجام دهید، شما در نهایت صاحب یک دستگاه قدرتمند و زیبا با قیمتی نسبتا مناسب خواهید شد. اما اگر این کار با آگاهی و به درستی انجام نشود نتیجه‎ای جز دردسر و پشیمانی به همراه نخواهد داشت. این را نیز در نظر داشته باشید که یکی از بهترین منابع کسب اطلاعات در مورد خرید یک تلفن چینی، گرفتن اطلاعات از فرد دیگری است که قبلا آن را خریده است.

منبع: شبکه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی