عژک نت

این سایت برای سرگرمی و خدمت به مردم ساخته شده است

عژک نت

این سایت برای سرگرمی و خدمت به مردم ساخته شده است

این سایت برای این که به مردم کمک کند ساخته شده است و اطلاعات مفید و برنامه های زیادی در اختیار مردم قرار می دهد

طبقه بندی موضوعی

۹ مطلب در تیر ۱۳۹۵ ثبت شده است

به شکل پیش فرض ویندوز 10 قابلیت Hibernation را بر روی سیستم شما فعال کرده است. اگر از میزان زیادی حافظه داخلی بر روی دستگاه خود استفاده می کنید، این امر بسیار خوب است زیرا از آنجایی که ویندوز با ایجاد یک فایل به نام Hiberfil.sys اقدام به ذخیره تنظیمات حساسی که سیستم به آنها نیازمند است می کند، این موضوع منجر به سریع تر شدن و عملکرد بهتر رایانه یا لپتاپ شما خواهد شد.

این فایل حدود 75 درصد از میزان رم سیستم شما حافظه اشغال میکند.

اما مشکل زمانی بروز می کند که از میزان حافظه اندکی بر روی سیستم خود بهره می برید. برای مثال داشتن یک SSD با حافظه اندک در حدود 250 گیگابایت، برای شما در این خصوص مشکل ایجاد می کند

اما راه حل بسیار ساده است: قابلیت Hibernation را غیر فعال کنید.

برای این کار کافی است بر روی منوی استارت کلیک راست کرده و گزینه (Command Prompt (Admin را انتخاب کنید.

در CMD عبارت powercfg.exe /hibernate off را به همین شکل وارد کنید و کلید Enter را بزنید.


اگر بعدا تصمیم به فعال کردن مجدد این قابلیت گرفتید کافی است عبارت powercfg.exe /hibernate on را در CMD وارد کنید

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ تیر ۹۵ ، ۱۳:۴۷
علی ژاله کریمی

چنانچه با هشدار آزار دهنده بروزرسانی ویندوز ۱۰ مواجه می شوید و به‌دنبال روشی برای رهایی از آن هستید، می توانید به روش زیر عمل کنید:

پس از مراجعه به کنترل پنل روی Windows Update کلیک کنید.

از پایین سمت چپ روی Installed Updates کلیک کرده و در ادامه از سمت راست، در بخش Microsoft Windows، به‌روزرسانی 3035583KB را پیدا کنید. (می‌توانید از مرتب‌سازی توسط نام برای جست‌وجوی سریع‌تر این گزینه کمک بگیرید)

کلیک راست ماوس را روی فایل به‌روزرسان فشار داده و Uninstall را برای حذف این به‌روزرسانی کلیک کنید.

در پیام هشدار به‌ نمایش درآمده گزینه Restart Now را برای ری‌استارت شدن رایانه کلیک کنید.

توجه: چنانچه دریافت خودکار فایل‌های به‌روزرسان در سیستم‌عامل ویندوز فعال باشد دوباره این به‌روزرسانی دانلود شده و آیکون هشدار موردنظر روی ویندوز نمایش داده می‌شود

برای جلوگیری از این موضوع باید در فهرست فایل‌های به‌روزرسانی که توسط ویندوز به شما پیشنهاد می‌شود،
گزینه‌ 3035583KB را انتخاب کرده و با کلیک راست ماوس روی Hide update کلیک کنید.

به‌این‌ترتیب انتخاب این به‌روزرسانی تا زمانی که شما دوباره آن را فعال نکنید غیرفعال خواهد شد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ تیر ۹۵ ، ۱۳:۳۷
علی ژاله کریمی

 ممکن است به دلایل مختلف مایل به فعال کردن یا غیرفعال کردن یکی از کارت‌های شبکه‌ی نصب‌شده در رایانه‌ باشید.

این کار با ورود به محیط Network Connections در Control Panel ویندوز شدنی است.

اما اگر نیازمند این باشید که این کار را به طور مستمر انجام دهید، طی کردن این مسیر در هر بار انجام آن ممکن است خسته‌کننده باشد

در این ترفند به معرفی راهی آسان و سریع برای فعال کردن و غیرفعال کردن هر یک از کارت‌های شبکه در ویندوز با استفاده از یک کلید میان‌بر خواهیم پرداخت

ابتدا کلیدهای ترکیبی Win+R را فشار دهید.

در پنجره‌ی Run عبارت ncpa.cpl را وارد نموده و اینتر بزنید.

پس از باز شدن پنجره‌ی Network Connections بر روی کانکشن کارت شبکه‌ی مورد نظر خود راست‌کلیک کرده و Create Shortcut را انتخاب کنید.

در پنجره‌ی بازشده بر روی Yes کلیک کنید.
حال به صفحه‌ی دسکتاپ خود مراجعه نمایید. میان‌بری از کانکشن مورد نظر در صفحه‌ی دسکتاپ به چشم می‌خورد.

برای آسان تر کردن این دسترسی کافی است که روی این شورتکات ساخته‌شده راست‌کلیک کرده
و Properties را انتخاب نمایید.

حال در همان تب Shortcut بر روی قسمت مقابل Shortcut Key کلیک نمایید و به دلخواه خود یک کلید میان‌بر را وارد نمایید
(به عنوان مثال Ctrl+Shift+C).

سپس بر روی دکمه‌ی OK کلیک نمایید.

از این پس با فشردن کلید ترکیبی Ctrl+Shift+C در هر محیطی از ویندوز، کارت شبکه غیرفعال شده و با فشردن مجدد این کلید میان‌بر، کارت شبکه فعال خواهد شد

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ تیر ۹۵ ، ۱۳:۲۷
علی ژاله کریمی
10 مشکل رایج کروم و راه حل آنها

کروم محبوب ترین مرورگر در میان میلیون ها کاربران رایانه است و هر روز نیز تعداد بیشتری از کاربران به استفاده کنندگان آن می پیوندند. با اینکه بسیاری از کاربران همچنان از مرورگر IE ویندوز استفاده می کنند، اما پس از معرفی کروم در سال 2008، این مرورگر با ارائه ویژگی های کاربر پسند و افزایش سرعت مرور اینترنت، فاصله خود را با IE کم کرد و بلاخره در سال 2016 در جایگاه محبوب ترین مروگر دنیا قرار گرفت. هنگام استفاده از این مرورگر ممکن است شاهد مشکلاتی شویم که در کارکرد مناسب آن اختلال ایجاد می کند. در این مقاله به بررسی 10 مشکل رایج در مرورگر کروم خواهیم پرداخت و راه حل هر کدام را نیز بیان خواهیم کرد. پس اگر شما نیز از کاربران گوگل کروم هستید، با این آموزش با دیجی رو به همراه شوید.

شرکت گوگل، کروم را با مشخصه مینیمالیست طراحی و با حجم بسیار کم ارائه کرد، اما با افزایش محبوبیت و فراگیر شدن آن مشکلاتش نیز نمایان‌تر شد. هر یک از مشکلات زیر ممکن است برای شما نیز اتفاق بیافتد پس خواندن این مقاله را به شما پیشنهاد می کنیم اگر دوست دارید مرورگر کرومتان همیشه سرزنده باشد.

  1. توقف تمامی تب ها

همانند انسان ها، کامپیوترها نیز دارای مشغولیاتی هستند! بسیار پیش آمده که بدون هیچ دلیل منطقی و روشنی به هیچ گونه دستوری پاسخ نمی دهند و به اصطلاح هنگ می کنند. در دنیای نرم افزار نیز همین روال ادامه دارد و در اینجا مرورگر مورد بحث نیز غالبا دچار توقف تمامی تب ها می شود. خوشبختانه راه حل این مورد بسیار ساده تر از آن چیزیست که فکرش را می کنید:

پنجره Chrome Task Manager را با فشار همزمان کلید های SHIFT و Esc باز کنید. در این پنجره لیستی از تب های باز شده در کروم رو می بینید و کافیست تبی را که سبب هنگ کروم شده است را پیدا و آن را با فشار دکمه End Process ببندید.

هنگرکردن کروم

2. کاربرد ابزار Clean-Up در کروم

اگر با عدم اجرای کروم یا لود نشدن صفحات اینترنتی در آن روبرو شدید، دلیل آن ممکن است به وجود یک نرم افزار مخرب در سیستم عامل شما برگردد. معمولا این مشکل راه حل ساده ای دارد اما شاید همیشه جوابگو نبوده و شما مجبور باشید چندیدن راه حل دیگر را نیز امتحان کنید.

استفاده از Clean-Up کروم معمول ترین روش برای حل چنین مشکلی است، اما این روش تنها برای کاربران ویندوزی در دسترس بوده و گوگل برای کاربران مک خود استفاده از برنامه MalwareBytes را پیشنهاد می دهد. این نرم افزار تمامی برنامه هایی که در روند کار کروم اختلال ایجاد می کنند را شناسایی و سپس حذف می کند. توجه داشته باشید که این نرم افزار آنتی ویروس نیست و تنها می تواند مشکلات مربوط به کروم را حل کند. بنابراین توانایی یافتن و پاکسازی سایر بدافزارها را در محیط سیستم عامل ندارد.

Clean-Up در کروم

3. بازنشانی تنظیمات کروم

اگر پس از بکارگیری آنتی ویروس و روش  Clean-Up همچنان مشکل پابرجاست، راه حل بعدی بازنشانی تنظیمات پیشفرض کروم است. بر روی Chrome menu ( منو همبرگری) کلیک کنید و Settings و سپس Show advanced settings را انتخاب کنید. به پایین اسکرول کنید تا به Reset Settings برسید، روی آن کلیک کنید و در گام بعدی Reset را انتخاب کنید.

ریست کردن تنظیمات مرورگر

4. استفاده از ابزار Protected System File

آخرین گام برای حل مشکل عدم اجرای کروم، استفاده از ویندوز است تا با استفاده از فایل های سیستمی مشکلات را پیدا کند. این گام از طریق Command Prompt قابل اجراست. روی منوی استارت راست کلیک کنید و از لیست باز شده (Command Prompt (Admin را باز کرده و دستور SFC.EXE /SCANNOW را تایپ و در نهایت کلید Enter را برای اجرای آن فشار دهید. عملیات اسکن خیلی سریع تمام می شود و پس از پایان اسکن، ویندوز لیستی از نتایج آن را به نمایش می گذارد.

مشکل عدم اجرای کروم

5. باز نشدن User Profile

ممکن است روزی با پیام “Your profile could not be opened correctly” روبرو شوید و همانگونه که از متن آن برداشت می شود، برخی از ویژگی ها به طور کامل قابل دسترس نخواهند بود. ویژگی هایی چون بوک مارک از قبیل ویژگی هایی است که پس از مشاهده این پیام ممکن است کارکردشان با مشکل بربخورد.

Your profile could not be opened correctly

خوشبختانه رفع این مشکل نیز بسیار ساده است و ابتدا باید پروفایل خود را پاک کنید. برای حذف پروفایل به مسیر Menu > Settings > Sign In بروید و  Disconnect Your Google Account را انتخاب کنید. یک پیام هشدار مشاهد خواهید کرد، برای ادامه تیک “Also clear your history, bookmarks, settings, and other Chrome data stored on this device” را بزنید و در آخر برای تکمیل فرایند حذف کلید Disconnect را کلیک کنید.

حذف کردن Profile در کروم

در آخر نیز باید مرورگر خود را ببندید و آن را مجددا اجرا کنید و در صورت تمایل مجددا با حساب کاربری خود sign in شوید. اگر Chrome Sync فعال باشد تمامی اطلاعات شما از قبیل بوک مارک ها همگام سازی می شوند.

6. Web Data را پاک کنید

اگر پس از حذف User Profile، همچنان مشکل باقی است، راه حل بعدی که باید آن را امتحان کنید حذف فایل Web Data است. پیشنهاد می کنیم این کار را تنها در صورت لزوم انجام دهید و این مرحله را به عنوان آخرین نقطه امید در نظر بگیرید!

اگر از کاربران ویندوزی هستید به مسیر [Username]\AppData\Local\Google\Chrome\User Data\Default\ بروید. در آدرس به جای عبارت [Username]، حساب کاربری فعال ویندوز خود را جایگزین کنید. پنجره باز شده را تا آخر اسکرول کنید تا فایل Web Data را ببینید، آن را انتخاب و حذف کنید.

پاک کردن Web Data


اما اگر از کاربران مک هستید، ترمینال را باز کنید و دستور cd /Users/[user]/Library/Application Support/Google/Chrome/Default را تایپ و کلید Enter را فشار دهید. همانند ویندوز به جای عبارت [user] باید نام کاربری مک خود را جایگزین کنید. اکنون مجددا دستور:

rm -rf History*; rm -rf Web\ Data;

را تایپ و اجرا کنید.

در هر دو سیستم عامل پس از پایان این مرحله باید کامپیوتر خود را ریسیت کنید.

7. حذف افزونه های غیر کاربردی

شهرت مروگر کروم بخاطر سادگی و مینیمال بودن آن است و در حالت معمول تنها از ویژگی های عمومی بهره می برد. اما این مروگر قابلیت نصب افزونه های مختلف را دارد تا کاربران بتوانند نیازهای متنوع خود را برطرف سازند. افزونه های کروم بسیار کاربردی هستند و اغلب کاربران نیز آنها را در مرورگر کروم نصب و استفاده کی کنند.

اگر سرعت مروگر کروم شما بسیار کاهش یافته است، احتمالا دلیل آن به همین افزونه ها بر می گردد. متاسفانه گوگل هیچ کنترلی بر روی افزونه های شخص ثالث ندارد و نمی تواند آنها را از لحاظ کارایی بررسی کند. کاربران می توانند تنها بر اطلاعات و امتیازات منتشر شده از سوی سایر کاربران از کاربردی بودن افزونه ها مطلع شوند.

اگر در کروم افزونه ای دارید که به صورت پیوسته از آن استفاده نمی کنید بهتر است آن را حذف کنید. افزونه های فعال حجم زیادی از فضای رم سیستم شما را به خود اختصاص می دهند بنابراین اگر پس از حذف افزونه های غیر کاربردی همچنان شاهد کندی کروم بودید، بهتر است همه آنها را غیر فعال و سپس یک به یک فعال و سرعت مرورگر خود را امتحان کنید تا به این روش افزونه های مشکل ساز را بیابید.

برای این کار به Menu > More Tools > Extensions بروید و با برداشتن تیک Enable افزونه را غیر فعال و یا با کلیک بر روی آیکون سطل زباله آنها را حذف کنید.


غیر فعال کردن افزونه های کروم

8.ویرایش Flag های کروم را فراموش نکنید

هنوز هم کروم تان کند است؟ خبر خوب اینکه یک راه حل دیگر اما نسبتا خطرناک و سخت به نام ویرایش Flag وجود دارد. این تنظیمات فعلا به صورت آزمایشی توسط گوگل قرار داده شده اند بنابراین در مورد بکارگیری این روش کمی محتاط باشید. توصیه می کنیم قبل از ویرایش هر یک از Flag ها، در مورد آنها به مطالعه بپردازید تا کارکرد هر کدام را متوجه شوید و بدانید کدام یک را باید ویرایش کنید. البته اگر با تغییرات Flag ها کار را بدتر کردید کافیست بر روی کلید reset all to default کلیک کنید.

ویرایش Flag

 9.  Flash را متوقف کنید

Adobe سازنده Flash Player تلاش زیادی را به خرج داد تا کاربران دیگر از این برنامه استفاده نکنند، اما به دلیل استفاده فلش در برخی از وب سایت ها، همچنان شاهد استفاده آن در میان کاربران هستیم.

غیر فعال کردن آن علاوه بر بهبود وضعیت امنیتی، شما را از شر بسیاری از تبلیغات Pop Up رها می کند. باری غیر فعال سازی فلش پلیر در محیط Omnibox کروم دستور chrome://plugins/ را اجرا کنید و در آخر تنظیمات Adobe Flash Player را یافته و غیر فعال کنید.

10. راه حل نهایی

اگر همه راه حل ها را امتحان کردید و به نتیجه نرسیده‌اید یا اینکه حوصله یا زمان امتحان کردن تمامی مراحل را ندارید، راه حل نهایی حذف و نصب مجدد کروم است.

مشکلات کروم

منبع: makeuseof

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ تیر ۹۵ ، ۱۳:۵۳
علی ژاله کریمی

بسیاری از ما حجم بسیار زیادی از اطلاعات را بر روی هارد دیسک خود ذخیره می کنیم و گاها بسیاری از آنها  را استفاده چندانی نکرده یا به کلی فراموش می کنیم. انباشته شدن این فایل ها در کنار فایل هایی که ویندوز 10 یا سایر برنامه ها برای انجام برخی از امور پردازشی تولید می کنند، می تواند بخش زیادی از فضای هارد دیسک شما را اشغال سازند. در مقاله نحوه آزادسازی ۲۰ گیگابایت فضای اشغال شده در ویندوز ۱۰ توانستیم میزان فضای قابل توجهی از فضای اشغال شده را برگردانیم و در این مقاله گام های بیشتری را برای بدست آوردن فضای بیشتر معرفی می کنیم.

شاید با پر شدن فضای ذخیره سازی به فکر خرید یک هارد دیسک جدید بیافتید اما اگر با طی کردن چند گام ساده بتوانید فضای مورد نیاز خود را آزاد کنید، دیگر لازم به هزینه کردن نیست و می توانید پول خود را نگه دارید. مشکل اشغال فضا توسط برنامه ها و فایل های غیر کاربردی در هارد های گران قیمت SSD بیشتر احساس می شود زیرا این هاردها علارغم سرعت بالایشان، فضای کمتری را نسبت به نوع HDD در اختیار ما قرار می دهند. اما راه حل چیست و چگونه فضای لازم را بدون هزینه کردن بدست بیاوریم؟

حذف فایل های غیر ضروری

بسیاری از ما به صورت ذاتی دوست داریم فایل های مان را حتی اگر به آنها نیازی نداشته باشیم، تا ابد نگه داریم! غالب ما کاربران علاقه چندانی به نظم دهی فایل ها پوشه ها نداریم و آنها را معمولا در دسترس ترین پوشه ذخیره می کنیم و پس از گذشت مدتی و انباشته شدن فایل های مختلف، آنها را فراموش می کنیم. فولدرها در حالت عادی میزان حجم اشغال شده خود را نمایش نمی دهند و این باعث غفلت بیشتر کاربران می شود. احتمالا شما هم هر آنچه که از اینترنت ذخیره می کنید را در درون یک فولدر قرار می دهید و گمان می کنید حجم اشغال شده توسط آن اندک خواهد بود، اما احتمالا پس از گذشت مدتی با چک کردن حجم آن غافلگیر خواهید شد. خوشبختانه ویندوز 10 قابلیت جدیدی را ارائه می دهد که به وسیله آن می توانید میزان حجم اشغال شده را به تفکیک نوع فایل ها مشاهده و سپس فایل های غیر ضروری را پاکسازی کنید.

خب بیاید فایل های غیر ضروری را پاک کنیم:

  1. کلید ترکیبی Windows + I را بزنید تا پنجره تنظیمات باز شود.
  2. از منوی اصلی System را انتخاب کنید و سپس وارد Storage شوید.
  3. اکنون درایوی را که می خواهید مورد بررسی قرار گیرد، انتخاب کنید.

افزایش فضای هارد دیسک

4. قسمت Storage usage، میزان فضای ذخیره شده توسط انواع فایل ها را نمایش می دهد. دسته بندی ها شامل Documents, Pictures, Music و … هستند و همچنین می توانید اپلیکیشن های نصب شده در درایو مورد نظر را ببینید. Temporary files یا فایل های غیر ضروری در کنار فایل های سیستمی نیز قابل مشاهده هستند که در صورت نیاز می توانید با کلیک بر روی آنها اطلاعات بیشتری را مشاهده کنید.

5. حالا به مرحله پاک سازی می رسیم. بر روی هر دسته بندی کلیک کنید و سپس روی کلید View…  بزنید تا یک پنجره حاوی فایل های آن دسته بندی باز شود. اکنون هر فایلی را که نمی خواهید می توانید به سادگی پاک کنید.

پاکسازی فایل های بلااستفاده

6. اما در قسمت Temporary files ماجرا کمی متفاوت خواهد بود. فایل هایی که شما از آنها خیلی کم یا هیچ وقت استفاده نکرده اید در این قسمت دسته بندی می شوند و شما می توانید به انتخاب خود و به صورت دسته ای اقدام به حذف آنها کنید. Temporary files,Downloads folder, Recycle bin از دسته های موجود در این قسمت هستند که عنوان آنها کاملا گویای نوع فایل های آنها می باشد.

بهینه کردن هارد دیسک

7. اما بخش دیگری به نام Other نیز در Storage usage وجود دارد که شامل فایل هایی است که در هیچ یک از دسته بندی های قبلی قرار نگرفته اند. با کلیک رو هر مورد می توانید محتوای آنها را مشاهده و در صورت صلاح دید، اقدام به حذف آنها کنید.

پاکسازی ویندوز 10

تاریخچه نسخه فایل ها را پاک کنید

اگر فضای هارد دیسکتان خود به خود پر می شود، دلیل آن می تواند تنظیمات اشتباهی باشد که شما برای سیستم پشتیبانگیری تنظیم کرده‌اید. یا اینکه بدون اطلاع از کاربری این قسمت، آن را با حالت پیشفرض ویندوز رها کرده اید که در این صورت سیستم به صورت هر یک ساعت از فایل های شما اقدام به کپی گرفتن می کند و پس از مدتی سبب پر شدن فضای دیسک سخت شما خواهد شد. در این گام یاد میگیریم که چگونه تنظیمات نسخه تاریخچه فایل ها را به درستی پیکربندی کنیم و همچنین نسخه های قدیمی را نیز پاک خواهیم کرد.

1 . کلید ترکیبی Start + X  را برای باز کردن منو Power User فشار دهید و سپس وارد Control Panel شوید.

2. File History را از طریق سرچ پیدا کنید و وارد آن شوید.

3. در سمت چپ پنجره، روی Advanced settings کلیک کنید.

تنظیم بکاپ ویندوز 10

4. در زیر قسمت Versions دو منو آبشازی (کمبوباکس) وجود دارد که با آنها می توانید تنظیمات دلخواه را اعمال نمایید. Save copies of files  مربوط به تنظیم دوره زمان گرفتن نسخه پشتیبانی و Keep saved versions نیز همانطور که از نامش مشخص است برای تنظیم مدت زمان نگهداری از هر دوره بکاپ است. اما پیشنهاد ما تعیین 12 ساعت برای هر دوره بکاپ گیری با 3 ماه زمان نگهداریست و البته شما می توانید بر طبق نیاز خود زمان های مختلفی را تعیین کنید.

تنظیم بکاپ ویندوز 10

5. اکنون Clean up versions را انتخاب کنید.

6. در پنجره File History Cleanup، می توانید بکاپ های قبلی را پاک کنید. گزینه All but the latest one تمامی بکاپ ها را به جز آخرین آنها را پاک می کند و در آخر کلید Clean up را بزنید.

پاک کردن بکاپ ویندوز 10

7. در پایان تنها باید بر روی Save changes کلیک کنید.

برنامه های غیر ضروری را پاک کنید

پاک کردن برنامه های اضافه و غیر ضروری هم یکی از راه حل های خوب برای آزاد سازی فضا در هارد دیسک است. علاوه بر برنامه های مختلفی که همراه ویندوز به صورت پیش فرض نصب می شود، ما بعضی از برنامه را تنها برای مدت کوتاهی استفاده می کنیم که روی هم رفته فضای زیادی را اشغال خواهند کرد.

  1. با Start  + I وارد تنظیمات ویندوز شوید.
  2. روی System کلیک کنید.
  3. وارد قسمت Apps & features شوید.
  4. هر کدام از برنامه ها را که نمی خواهید بر روی آنها کلیک کنید و از منوی باز شده، Uninstall را بزنید.
  5. مجددا برای تایید Uninstall را کلیک کنید.

حذف برنامه در ویندوز 10

این مراحل را برای تک تک برنامه هایی که نمی خواهید، انجام بدهید. همچنین در لیست نرم افزار ها می توانید میزان حجم اشغال شده توسط هر یک از آنها را مشاهده کنید.

پاک کردن عکس های تکراری

عکس ها بخاطر تعداد بالایی که دارند، کنترلشان سخت تر می باشد و عکاسان و گرافیست ها ممکن است پس از ویرایش عکس ها، تعداد زیادی فایل مشابه را در مکان های مختلف نگهداری کنند. عکس های تکراری می توانند هارد دیسک داخلی، خارجی و یا فضای ابری شما را پر کنند. برای پاک کردن عکس های مشابه می توانیم از ابزار رایگان  Duplicate Photo Finder استفاده کنیم.

1 . ابتدا برنامه  Duplicate Photo Finder را دانلود و نصب کنید. همچنین می توانید از نسخه پرتابل موجود در سایت نیز استفاده کنید.

2. اکنون برنامه را اجرا کنید. در صفحه اصلی برنامه بر روی آیکون + کلیک کنید و درایو یا پوشه ای را که می خواهید مورد بررسی برنامه قرار گیرد به برنامه معرفی کنید.

3. بر روی دکمه Start Search کلیک کنید تا فرایند جست و جو عکس ها آغاز شود.

پاک کردن عکس های مشابه

4. پس از پایان فرایند، در لیست تهیه شده می توانید تصاویر مشابه را انتخاب و ببینید. برای حذف هر کدام که می خواهید باید بر روی آیکون سطل زباله در زیر آن تصویر کلیک کنید.

5. و در آخر Yes را برای تایید حذف بزنید.

حذف تصاویر مشابه

جهت اطمینان، برای تک تک درایو ها همین کار را انجام دهید.

فایل های ویندوز قدیمی را پاک کنید

هنگامی که ویندوز خود را از یک نسخه قدیمی تر به نسخه 10 بروزرسانی کرده اید یا اینکه ویندوز خود را ریسیت کرده اید، ویندوز 10 یک نسخه از ویندوز قدیمی تان را در پوشه ای به نام windows.old نگهداری می کند. این بکاپ برای مواقعی است که کاربر پس از بروزرسانی به ویندوز 10 یا ریسیت کردن آن به مشکلی بر بخورد، بتواند به نسخه پایدار قبلی خود برگردد. اگر ویندوز خود را بروزرسانی کردید و از بدون مشکل بودن آن مطمئن هستید، پس بهتر است که هر چه سریع تر پوشه حجیم Windows.old را پاک کنید. با پاک کردن این پوشه می توانید حدود ۱۵ گیگابایت فضا بدست آورید.

منبع: windowscentral

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ تیر ۹۵ ، ۱۳:۴۲
علی ژاله کریمی
چگونه در ویندوز 7، 8 و 10 IP خود را ببینید و آن را تغییر دهید

فن‌آوری های مدرن این امکان را فراهم کرده‌اند که بتوانیم به راحتی دستگاه خود را به شبکه‌های مختلف متصل کرده و آنلاین شویم، بدون آنکه لازم باشد اطلاعی از مواردی چون IP و پروتکل‌های شبکه داشته باشیم. اما به هر صورت ممکن است روزی برای انجام مورد خاصی، باید IP خود در شبکه را بدست آورید و از آن استفاده کنید. اگر شما مشکلی در اتصال به شبکه، اتصال چندین دستگاه به یک شبکه و یا حتی تنها کنجکاوید که بدانید IP دستگاه شما در شبکه چیست، پس با عژک نت همراه شوید و یاد بگیرید چگونه می‌توانید IP دستگاه خود را پیدا و در صورت نیاز تغییر دهید.

در ویندوزهای 7، 8 و 10 به راحتی می‌توانید آدرس IP خود را ببینید. کافی است عبارت CMD را در منوی Start تایپ، جست‌و‌جو و سپس اجرا کنید؛ در CMD دستور ipconfig را نوشته و برای ادامه کلید Enter را فشار دهید. این دستور تمامی اطلاعات مربوط به پیکربندی و تنظیمات شبکه‌هایی (چه کابلی باشد و چه به صورت بی سیم) که دستگاه شما به آن متصل است را نمایش می‌دهد. شما می‌توانید با کمی جست‌و‌جو IP خود را در مقابل عبارت IPv4 Address  مشاهده کنید.

پیدا کردن ip

شما در یک شبکه می توانید IP فعلی دستگاه خود را آزاد و IP جدیدی را به صورت خودکار جایگزین کنید. برای آزادسازی یک IP باید دستور ipconfig /release را اجرا کنید و بعد از آزاد سازی، برای دریافت IP جدید دستور ipconfig /renew را استفاده کنید تا IP جدیدی برای دستگاه شما تنظیم گردد.

اما اگر به هر دلیلی می خواهید از یک IP ثابت یا خاص استفاده کنید، می‌توانید از این روش استفاده کنید. ابتدا عبارت Network and Sharing Center را در منوی استارت جست‌و‌جو و اجرا کنید، سپس در مقابل نام شبکه‌ای که می‌خواهید IP را در آن تنظیم کنید، بر روی نوشته آبی رنگ کلیک کنید.

تغییر ip


حال بر روی دکمه Properties بزنید تا مشخصات شبکه لیست شود، عبارت  Internet Protocol Version 4 را پیدا و روی آن دابل کلیک کنید تا پنجره جدیدی باز شود. در اینجا می توانید به صورت دستی یک IP وارد کنید و پس از ذخیره آن مطمئن باشید که حتی بعد از ریستارت کردن ویندوز، همچنان IP شما ثابت خواهد بود. اگر IP وارد شده یا سایر تنظیمات به صورت صحیح وارد نشده باشند یا IP تکراری باشد، ارتباط شما با شبکه دچار اختلال خواهد شد. بنابراین برای تست اطلاعات ورودی می‌توانید تیک Validate settings upon exit را بزنید تا قبل از ذخیره سازی، از صحیح بودن اطلاعات وارد شده مطمئن شوید.

تغییر ip ویندوز

احتمالا شما چندان نیازی به تنظیم یک IP ثابت نداشته باشید، اما یاد گرفتن تنظیمات شبکه، همیشه مفید و بدرد بخور خواهد بود.

منبع:makeuseof

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ تیر ۹۵ ، ۱۳:۳۱
علی ژاله کریمی

عکاسی حرفه ای با گوشی های اندرویدی خیلی ساده است و فقط شما باید یک سری از کلک‌های اصلی را یاد بگیرید. در ادامه راه حل‌هایی رو نوشته‌ایم که هر کاربر با هر سطح مهارتی می تواند عکاس بهتری شود. از امروز  می توانید مهارت عکاسی موبایلی خود را با خواندن این مقاله عژک نت افزایش دهید.

1 . لنز خود را تمیز کنید

اولین مرحله ای که باید برای شروع عکاسی حرفه ای طی کنید، پاک کردن لنز دوربینتان است. این قسمت معمولا در معرض آلودگی قرار دارد که در صورت تمیز نبودن آن، عکس های شما حالت بلور و غیر شفاف به خود می گیرند. هر زمانی که به عکاسی می روید، یک تکه پارچه نرم در جیب خود داشته و قبل از شروع به عکاسی، از تمیز بودن لنز خود از هر گونه آلودگی مطمئن شوید.

androidpit-samsung-galaxy-note-5-6-w782

2. از دکمه ولوم برای سلفی استفاده کنید

فرض کنید می‌خواهید یک سلفی معمولی بگیرید، هنگامی که قصد فشار دکمه لمسی شاتر را دارید احتمال افتادن موبایل از دست شما بسیار زیاد است. فعال کردن قابلیت لمس به عنوان شاتر می‌تواند این مشکل را تا حدودی بر‌طرف سازد اما همچنان خطر سقوط گوشی وجود دارد.

روش دیگر و بهتر استفاده از دکمه ولوم به عنوان شاتر است که البته بستگی به اینکه موبایل را با کدام دست خود گرفته اید نیز دارد. توجه کنید که این ویژگی در همه دستگاه ها در دسترس نیست ولی می‌توانید از سایر برنامه های عکاسی که از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند استفاده کنید. توجه کنید که ممکن است این تنظیمات به صورت پیش‌فرض فعال نباشد و باید با مراجعه به منو تنظیمات دوربین این ویژگی را فعال کنید.

آموزش عکاسی

3. با اجرای سریع، هیچ صحنه‌ای را از دست ندهید

بیشتر اسمارت‌فون‌های اندرویدی دارای یک میانبر برای ورود به دوربین، بدون نیاز به مراجعه مستقیم به اپلیکیشن آن هستند. راه حل عمومی در اکثر موبایل‌ها، استفاده از یک میانبر در صفحه قفل است؛ اما در برخی می توانید با دوبار فشار سریع دکمه پاور به دوربین دسترسی داشته باشید که این ویژگی می‌تواند هنگامی که تنها یک دست آزاد دارید بسیار مفید‌تر از میانبر در صفحه قفل باشد. در برخی از مدل‌های سامسونگ، شما برای باز کردن اپلیکیشن دوربین می توانید دکمه Home را دو بار پشت سر هم فشار دهید.

گرچه این ترفندها به شما برای گرفتن عکس‌های بهتر کمک نمی کنند، اما به شما این امکان را می دهند که هیچ صحنه‌ای را از دست ندهید.

باز کردن سریع دوربین

4. به صورت افقی (لنداسکیپ) عکاسی کنید

ما به تصاویر 16:9 عادت کرده‌ایم و آنها را در گوشه کنار خود میبینم. تصاویری که به صورت پرتره گرفته می شوند عمدتا در ذهن بیننده ناقص به نظر خواهند آمد. به جز در شرایط خاصی مانند گرفتن عکس از چهره یک شخص در فاصله بسیار نزدیک، سعی کنید از حالت لنداسکیپ برای عکاسی استفاده کنید، زیرا تصاویر در این حالت همیشه بهتر به نظر می رسند.

عکاسی منظره

5. از فلش استفاده نکنید(به جز موارد ضروری)

حتی در دوربین های DSLR نیز استفاده از فلش می‌تواند تنها به عنوان آخرین گزینه برای تامین نور مورد نیاز عکاسی باشد. باید تمام سعی خود را به کار ببرید تا تصاویر را با نور طبیعی تهیه کنید تا خروجی تصویر نیز طبیعی‌تر به نظر برسد.

زمان‌هایی نیز لازم است که از نور فلش دوربین موبایل استفاده کنید، اما به دلیل نزدیکی زیاد آن به مجموعه لنزها، اثر نامطلوبی بر روی تصاویر خواهد گذاشت. اگر نور به اندازه کافی نیست می‌توانید با استفاده از راه کارهایی همانند افزایش مقدار نور‌دهی (exposure value) یا ISO اقدام به جبران این کمبود کنید. به یاد داشته باشید که استفاده از ISO بالا سبب ایجاد دانه‌های نورانی یا نویز خواهد شد، پس در انتخاب مقدار صحیح آن احتیاط کنید.

عکاسی با گوشی اندرویدی

 برای استفاده از فلش می توانید از این قانون پیشنهادی BruinGuy استفاده کنید:

هنگامی که قصد دارید در طول روز و در زیر نور شدید آفتاب عکاسی کنید، اگر سوژه پشت به خورشید است، چهره او دچار سایه خواهد شد و یا بسیاری از جزییات صورت او را از دست خواهید داد. گام اول این است که سعی کنید از قرار گرفتن او به صورت پشت به خورشید یا منبع نور جلوگیری کنید؛ اما اگر امکان آن فراهم نبود می توانید با استفاده از نور فلش چهره او را روشن کنید و در تصویر جزییات بیشتری از صورت سوژه داشته باشید.

این قانون در مورد اجسامی که خورشید در پشت سوژه قرار دارد نیز کاربردی است.

6. از زوم دیجیتال استفاده نکنید

زوم دیجیتالی بهترین راه برای خراب کردن یک عکس خوب است! از زوم کردن بپرهیزید مگر در مواردی که گوشی شما داری زوم اپتیکال است زیرا زوم دیجیتال همانند برش تصویر، تنها پیکسل‌ها را بزرگ‌تر می‌کند و سبب کاهش شدید کیفیت عکس خواهد شد.

نکته جالب این است که شما بعد از گرفتن عکس بدون زوم دیجیتالی، می توانید با کراپ (برش تصویر) کردن، به تصویر بهتری از حالت زوم برسید در حالی که نتیجه کار نیز بسیار رضایت بخش‌تر نیز هست.

زوم دیجیتال

7. جزییات را بررسی کنید

همه ما  عکس‌های عالی و بد گرفته ایم. هر زمان که یک عکس عالی گرفتید یا اینکه عکش چنان بد باشد که تنها راه برای خلاص شدن از شرش حذف آن است، نگاهی به جزییات آن کنید و ببینید در این تصاویر تنظیمات دوربین در چه حالتی تنظیم شده؛ برای مثال ببینید که مقدار ISO، سرعت شاتر و میزان گشودگی دیافراگم به چه میزان بوده است.

به این ترتیب کم‌کم بهترین حالت‌های تنظیم دوربین خود را در شرایط مختلف یاد می گیرید و می توانید با اعمال آنها به صورت دستی در تنظیمات دوربین، به بهترین نتیجه ممکن دست یابید. شما می توانید مدتی را با حالت خودکار عکاسی کنید و سپس بهترین و بدترین عکس‌هایتان را انتخاب کنید. در محیط ویندوز با راست کلیک بر روی عکس و رفتن به قسمت Properties و سپس Details  جزییات را مشاهده کنید. گرچه چنین قابلیتی با جزییات کمتر در اندروید نیز وجود دارد.

بهترین حالت عکاسی

8. استفاده از HDR

HDR یک حالت بسیار عالی برا گرفتن عکس از سوژه های ثابت است.HDR (محدوده دینامیکی بالا)، نمایش قسمت های تیر و روشن به یک اندازه را تضمین می کند که برای عکس‌های با کنتراست بالا، بسیار ضروری به نظر می‌رسد.

در حالت HDR، دوربین دو یا چند عکس با میزان نوردهی متفاوت می گیرد و سپس آنها را با یکدیگر ترکیب می کند تا درخشان‌ترین حالت ممکن را بدست آورد. هنگام عکس برداری در این حالت لازم است دوربین را کاملا ثابت نگه دارید، در غیر این صورت تصویر شما تار خواهد شد. پیشنهاد می کنیم یک سه پایه کوچک برای عکاسی موبایل خود تهیه کنید.

hdr
بدون HDR
HDR چیست
همان سوژه ولی با استفاده از حالت HDR

9. استفاده از فیلتر‌ها

بیشتر مردم هنگامی که می خواهند برای عکس خود فیلتری انتخاب کنند، عموما فیلتر‌های نامناسب و غیر حرفه‌ای را به کار می‌برند که سبب کاهش ارزش هنری عکس خواهد شد. اما از میان این همه فیلتر، نمونه‌های حرفه ای و بسیار کاربردی نیز وجود دارند که در صورت بکارگیری بجا، جلوه خاصی به عکس خواهند داد. فیلتر های سیاه و سفید، Windmere و Islandia نوع فیلتر‌های محبوب و کاربردی میان عکاسان هستند. نرم افزارهای زیادی برای اعمال فیلتر بر روی تصاویر وجود دارند اما اگر می خواهید خیلی زود به نتیجه برسید می‌توانید نرم‌افزار Pixlr را امتحان کنید. اگر نیاز به یک نرم‌افزار قدرتمندتر دارید، نرم‌افزار VSCo و SnapSeed با امکانات کامل‌شان گزینه‌های بهتری محسوب می‌شوند. در آینده نزدیک تعدادی از برنامه های محبوب ویرایش عکس را در عژک نت معرفی خواهیم کرد.

برنامه ویرایش عکس

 10. ترفند انعکاس تصویر

اگر شما یک عینک منعکس کننده نور دارید، می توانید به کمک آن تصاویر خلاقانه زیبایی بگیرید. شما درست همانند تصویر زیر، انعکاسی از یک منظره زیبا را از درون قاب عینک به تصویر بکشید و این گونه مخاطب خود را بیشتر به وجد بیاورید. نکته مهم در این نوع عکاسی این است که باید سعی کنید همیشه منبع نور را در شیشه منعکس کنید.

photos-2-w628

11. از یک سوژه در یک عکس پانورما چند عکس بگیرید

برنامه Google Camera مدتی است که در گوگل پلی قرار گرفته و هر کس که دارای گوشی با سیستم عامل 4.4 کیت‌کت یا بالاتر است می‌تواند آن را دریافت کند. با این برنامه می توانید اقدام به تهیه تصویر پانورما کنید، بنابراین می‌توانید یک منظره را به طور کامل در تصویر جا کنید.

اما ترفند ما از این قرار است: هنگامی که تصویر بخش اول را ثبت کردید، در حالی که دوربین را ثابت نگه داشته‌اید از سوژه خود بخواهید به قسمت بعدی تصویر برود و سپس شما دوربین را به سمت او بچرخانید. این کار را می‌توانید برای چند بار تکرار کنید. برای راحتی کار می‌توانید از سه پایه استفاده کنید.

photos-5-3-w782

12. قانون یک سوم

قانون یک سوم یکی از ساده‌ترین قوانین عکاسی است، با این حال این قانون برای ترکیب بندی یک عکس جذاب بسیار مهم است. چشم ما به طور ناخود‌آگاه به مناطق یک سوم عکس جلب می‌شود و اگر سوژه‌ای در این قسمت باشد، برای مخاطب جذاب‌تر خواهد بود.

بسیاری از دوربین‌ها و نرم‌افزار‌های عکاسی قابلیت تقسیم بندی منظره‌ یاب، به صورت دو خط عمودی و دو خط افقی را دارا می‌باشند که محل اتصال این خطوط، همان نقاط طلایی یک سوم است. برای جذاب شدن عکس، سوژه را در نقاط طلایی تصویر یا بر روی خطوط قرار دهید.

ترفند عکاسی

منبع: دیجی رو

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ تیر ۹۵ ، ۱۳:۰۹
علی ژاله کریمی
تنظیمات Action Center ویندوز 10

بخش Action Center در ویندوز 10، برای کاربران حرفه‌ای و کسانی که دوست دارند تا نظارت کاملی بر سیستم خود داشته باشند، ابزاری بسیار ضروری و مفید می‌باشد. Action Center در بخش اعلان‌های نوار وظیفه قرار گرفته و تمامی پیغام‌ها، هشدارها و همچنین بروزرسانی‌های موجود را به اطلاع کاربر می‌رساند. اگر این قسمت بسیار مهم از ویندوز 10 را به خوبی بتوانید پیکربندی نمایید، تنها با مراجعه به همین یک بخش می‌توانید بسیاری از نیازهای خود را مرتفع کنید و به این ترتیب از جستجو در بین منوهای مختلف و تودرتو، بی نیاز خواهید شد. به علاوه، در این بخش میانبرهایی نیز به بخش‌های کلیدی سیستم عامل تعبیه شده که از آن جمله می‌توان به تنظیم مستقیم روشنایی صفحه نمایش و همچنین فعال کردن حالت پرواز اشاره نمود.

در این مقاله قصد داریم تا شما خوانندگان محترم را با تنظیمات مختلف این بخش و نحوه شخصی‌ سازی آن آشنا نماییم. پس در ادامه با عژک نت همراه باشید.

 پیکربندی Action Center

مایکروسافت این امکان را برای کاربران ویندوز 10 فراهم کرده تا تنظیمات بخش Action Center را بنا به نیاز خود شخصی سازی نموده و به این ترتیب از شر اعلان‌های غیر ضروری نرم‌افزارهای مختلف خلاص شوند. برای تغییر تنظیمات بخش Action Center، ابتدا اپلیکیشن تنظیمات (Settings) را اجرا کنید (با فشردن همزمان کلیدهای Windows + I می‌توانید این کار را انجام دهید) و سپس به قسمت System و در نهایت Notifications & actions مراجعه نمایید.

عملیات سریع (Quick Actions)

اکشن‌ها و یا عملیات سریع به صورت آیکون‌هایی در قسمت پایینی Action Center قابل مشاهده بوده و به شما اجازه می‌دهند تا کارهای مشخصی را انجام دهید. ردیف بالایی این آیکون‌ها، حتی در صورتی که قسمت Quick Actions درون Action Center ادغام شده باشد، قابل مشاهده و انتخاب می‌باشند.

بخش Quick Actions

ردیف بالایی آیکون‌های Quick Actions حتی در حالت جمع شده نیز قابل مشاهده و انتخاب می‌باشند.

شما می‌توانید با مراجعه به قسمت Notifications & actions و استفاده از تکنیک کشیدن و رها کردن، آیکون‌های بخش Quick Actions را به سلیقه خود مرتب نمایید.

شخصی سازی Quick Actions
بکش و رها کن. به همین سادگی!

با کلیک بر روی عبارت Add or remove quick actions نیز می‌توانید آیکون‌های موجود در این بخش را مدیریت نموده و گزینه‌های دلخواه خود را به آن اضافه و یا حذف نمایید.

در اینجا توضیح مختصری در مورد هر یک از آیکون‌های مذکور و کارکرد آن‌ها ارائه می‌کنیم تا موارد مورد نیاز خود را بهتر بتوانید انتخاب نمایید. البته بسته به ابزاری که از آن استفاده می‌کنید ممکن است برخی از این آیکون‌ها هیچ کارکردی بر روی سیستم شما نداشته باشند.

  • حالت پرواز (Airplane mode): تمامی اتصالات بی‌سیم دستگاه، اعم از وایرلس و بلوتوث را غیرفعال می‌کند.
  • همه تنظیمات (All settings): پنجره تنظیمات ویندوز را برایتان نمایان می‌سازد.
  • ذخیره باتری (Battery saver): امکان فعال و یا غیرفعال کردن حالت ذخیره باتری برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی را فراهم می‌کند.
  • میزان روشنایی (Brightness): با کلیک بر روی این آیکون به سرعت می‌توانید روشنایی صفحه نمایش را در واحدهای 25 درصدی، کم و یا زیاد نمایید.
  • اتصال (Connect): رایانه شما را به یک نمایشگر و یا پخش کننده صوتی بی‌سیم متصل می‌نماید. با کلیک بر روی این آیکون، ویندوز شروع به جستجو در بین دستگاه‌های قابل اتصال خواهد نمود.
  • موقعیت مکانی (Location): با کلیک بر روی این آیکون به ویندوز اجازه خواهید داد تا به موقعیت مکانی شما دسترسی پیدا نموده و از آن در عملیات و نرم افزارهای مختلف استفاده کند.
  • شبکه (Network): لیست شبکه‌های مختلف متصل به دستگاه شما را نشان می‌دهد.
  • یادداشت‌ (Note): این آیکون به صورت پیش‌فرض، نرم افزار OneNote را اجرا می کند و به شما اجازه خواهد داد تا به سرعت به یادداشت‌ها و یادآوری‌های مختلف خود دسترسی پیدا کنید.
  • پروژه (Project): با استفاده از این بخش، قادر خواهید بود تا تصویر نمایشگر رایانه خود را بر روی نمایشگری دیگر پخش نمایید. از این قابلیت می‌توان برای خروجی گرفتن همزمان از دو نمایشگر، توسعه محیط کار بر روی دو نمایشگر و یا خروجی گرفتن تنها بر روی نمایشگر دوم، استفاده کرد.
  • ساعات آرام (Quiet hours): تمامی اعلان‌ها را از ساعت 12 شب تا 6 صبح، غیرفعال می‌کند.
  • قفل چرخش (Rotation lock): چرخش صفحه نمایش را در تبلت‌های ویندوزی غیر فعال می‌کند.
  • حالت تبلت (Tablet Mode): با انتخاب این حالت، تم Modern UI ویندوز 8، بر روی ویندوز 10 اعمال می‌شود.
  • VPN: اگر از یک VPN بر روی شبکه خود استفاده می‌کنید، با استفاده از این آیکون به راحتی می‌توانید آن را فعال یا غیرفعال نمایید.
  • وای فای (Wi-Fi): جهت فعال یا غیرفعال کردن اتصال وای فای استفاده می‌شود.

اعلان‌های سیستمی (System Notifications)

اصلی‌ترین وظیفه بخش Action Center، مدیریت اعلان‌های سیستم و نرم‌افزارهای مختلف، می‌باشد. در همین راستا، بهتر است گزینه‌های زیر را به این شکل تغییر دهید:

  • گزینه Show me tips about Windows را غیر فعال کنید تا از دست اعلان‌های غیر ضروری ویندوز راحت شوید.
  • گزینه Show app notifications را فعال کنید تا اعلان‌های مربوط به نرم‌افزارهای منتخب شما، برایتان نمایش داده شوند (در ادامه درباره این گزینه بیشتر صحبت خواهیم کرد).

اعلان‌های Action Center

توجه داشته باشید که اگر نرم‌افزار ضدویروس و یا فایروال خود را خاموش کنید، اعلان‌های امنیتی به صورت مداوم در Action Center ظاهر خواهند شد. بنابراین اگر بخواهید این اعلان‌ها را نیز غیرفعال کنید باید ابتدا کلیدهای Windows + X را فشار داده و وارد کنترل پنل شوید. حال گزینه‌های System and Security و سپس Security and Maintenance و در انتها Change Security and Maintenance settings را انتخاب نمایید. در این بخش قادر خواهید بود تا اعلان‌های امنیتی مختلف را غیرفعال کنید.

غیرفعال کردن اعلان‌های امنیتی

با اعمال تنظیماتی که تا به اینجا اشاره کردیم، قادر خواهید بود تا حدود زیادی اعلان‌های غیرضروری و مزاحم را غیرفعال نمایید، اما اگر باز هم از عملکرد Action Center راضی نیستید و قصد دارید به طور کلی این بخش را غیرفعال نمایید، در ادامه مطلب ما را همراهی کنید.

غیرفعال کردن Action Center

اگر قصد دارید تا بخش Action Center ویندوز 10 و در نتیجه تمامی اعلان‌های مربوطه را غیرفعال نمایید، برای این کار دو مرحله پیش رو خواهید داشت. در اولین مرحله، تمامی اعلان‌ها را به صورت یکجا می‌توانید غیرفعال کنید و برای این کار باید با مراجعه به منوی استارت، عبارت regedit را تایپ نمایید تا وارد ویرایشگر رجیستری (Registry Editor) ویندوز شوید.

در ویرایشگر رجیستری، به دنبال مسیر زیر بگردید:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows\Explorer

اگر کلید Explorer را مشاهده نکردید، می‌توانید با کلیک راست و انتخاب New و سپس Key و در نهایت name Explorer، آن را ایجاد نمایید. حال بر روی Explorer کلیک کنید تا انتخاب شود. در سمت راست و در پنجره مربوط به Explorer، کلیک راست نموده و یک مقدار DWORD (32-bit) ایجاد نمایید. عدد 1 را به عنوان Value data وارد کنید تا روند غیرفعال سازی اعلان‌ها، اعمال شود. دقت داشته باشید که برای فعال سازی دوباره اعلان‌ها، کافیست تا این مقدار را به 0 تغییر دهید.

غیرفعال سازی اعلان‌ها

نکته: تغییر مقادیر یاد شده در مسیر HKEY_LOCAL_MACHINE باعث خواهد شد تا اعلان‌های Action Center، برای همه حساب‌های کاربری ویندوز، غیرفعال شود. در صورتی که می خواهید این اعلان‌ها تنها در حساب کاربری شما غیرفعال شوند، کافیست روند گفته شده را در مسیر HKEY_CURRENT_USER دنبال نمایید.

حال در مرحله دوم اگر می‌خواهید تا آیکون Action Center نیز از نوار وظیفه رایانه‌تان حذف شود، می‌توانید با مراجعه به تنظیمات Notifications & actions و سپس Turn system icons on or off و غیرفعال کردن گزینه Action Center، این کار را انجام دهید.

افزودن اعلان‌های مربوط به برنامه‌ها

در تنظیمات مربوط به Notifications & actions که پیش از این در مورد آن صحبت کردیم، بخشی به نام Show notifications from these apps وجود دارد که در آن لیستی از نرم‌افزارهای نصب شده بر روی سیستم قابل مشاهده می باشد. هر کدام از این برنامه‌ها که در حالت روشن و یا On قرار داشته باشند، اعلان‌های خود را از طریق Action Center به اطلاع کاربر خواهند رساند.

اعلان‌های برنامه‌ها

اگر می‌خواهید اعلان‌های یک برنامه خاص برایتان نمایش داده شود ولی در عین حال هیچ صدایی پخش نشود، در این صورت می‌توانید با کلیک بر روی نرم‌افزار مربوطه (در لیست فوق)، گزینه Play a sound when a notification arrives را در حالت خاموش و یا Off قرار دهید.

غیرفعال کردن صدای اعلان‌ها

برخی از برنامه‌ها به صورت خودکار، اعلان‌های خود را از طریق Action Center به نمایش می‌گذارند، در حالی که در مورد برخی دیگر از برنامه‌ها، اعلان‌ها به صورت پیش‌فرض فعال نیستند.

همچنین اگر مایل هستید تا به صورت مداوم بر روی اکانت خود در شبکه‌های مجازی از قبیل فیسبوک و اینستاگرام، مدیریت داشته باشید، می‌توانید با مراجعه به فروشگاه ویندوز (Windows Store)، اپلیکیشن مربوط به هر کدام از این شبکه‌های اجتماعی را دانلود و نصب نمایید. پس از نصب برنامه مورد نظر، با مراجعه به بخش Notifications & actions و فعال کردن اعلان‌های مربوط به آن، به صورت لحظه‌ای می‌توانید تمامی اتفاقات رخ داده در فضای مجازی را نیز دنبال کنید.

بستن اعلان‌ها

وقتی اعلان و یا اعلان‌هایی برایتان به نمایش در می‌آید، چندین راه برای بستن آن‌ها پیش رو خواهید داشت. اول این که می‌توانید با نگه داشتن نشانگر موس بر روی اعلان مورد نظر و سپس کلیک بر روی کلید X که در گوشه اعلان نمایش داده خواهد شد، آن را مخفی نمایید. همچنین اگر قصد داشته باشید تا تمامی اعلان‌ها را به صورت یکجا ببندید، کافیست تا کلید Clear all فشار دهید تا همگی آن‌ها از روی نمایشگر پاک شوند.

بستن اعلان‌ها

حال اگر مایل بودید تا همه اعلان‌های مربوط به یک برنامه خاص را ببندید، باید نشانگر موس را بر روی نام نرم‌افزار مورد نظر برده و سپس کلید X را کلیک نمایید. نکته جالب این که می‌توان با کلیک کردن و کشیدن اعلان‌ها به سمت راست نیز آن‌ها را از صفحه پاک کرد.

ظاهر Action Center را به سلیقه خودتان تغییر دهید

رنگ پس زمینه بخش Action Center را می‌توان با تغییر دادن رنگ نوار وظیفه، عوض کرد. برای دسترسی به تنظیمات شخصی سازی، بر روی دسکتاپ کلیک راست نموده و Personalize و سپس Colors را انتخاب نمایید. حال می‌توانید رنگ مورد علاقه خود را انتخاب نمایید.

انتخاب رنگ پس زمینه

علاوه بر این، اگر می‌خواهید Action Center و نوار وظیفه ویندوز، ظاهری شفاف و شیشه‌ای داشته باشند، کافیست تا گزینه Make Start, taskbar and action center transparent را نیز در حالت روشن و یا On قرار دهید.

از کورتانا کمک بگیرید

مایکروسافت در ویندوز 10 این امکان را برای شما مهیا کرده تا وقتی که در حال کار با رایانه و یا هر دستگاه ویندوزی دیگری هستید، از اعلان‌های گوشی هوشمند خود نیز اطلاع یابید. برای این کار باید نرم‌افزار کورتانا (Cortana) را بر روی گوشی اندرویدی خود نصب کرده و سپس وارد آن شوید. در داخل کورتانا امکان همگام سازی اعلان‌های گوشی با Action Center رایانه وجود دارد و با انجام این کار می‌توانید از طریق Action Center رایانه خود، از تماس‌های بی‌پاسخ، هشدار خالی شدن باتری و همچنین اعلان‌های برنامه‌های روی گوشی، مطلع شوید.

اعلان‌های گوشی

در تنظیمات کورتانا، امکان انتخاب برنامه‌هایی که قصد همگام سازی اعلان‌های مربوط به آن را دارید، نیز مهیا شده است.

اعلان‌های اپلیکیشن‌ها

امکان همگام سازی اعلان‌های گوشی با Action Center ویندوز 10، یکی دیگر از گام‌های مایکروسافت برای یکپارچه سازی سیستم عامل ویندوز برای استفاده در رایانه‌ها، گوشی‌های هوشمند و کنسول‌های بازی می باشد، که البته همچنان جای کار زیادی در این زمینه وجود دارد.

منبع: مایکروسافت

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ تیر ۹۵ ، ۱۲:۳۴
علی ژاله کریمی
رمز عبور قدرتمند

اگر پیگیر اخبار مربوط به فضای مجازی بوده باشید، حتما هر هفته با چندین و چند خبر در مورد هک و یا کلاهبرداری‌های اینترنتی برخورد کرده‌اید. در اغلب موارد، هکرها با هک نمودن رمز عبور کاربر (Password)، اقدام به ارتکاب اینگونه جرایم می‌کنند. بنابراین در این مقاله قصد داریم تا شما را با مفهوم رمز عبور قدرتمند و روش ایجاد آن آشنا نماییم. شما با مطالعه مطلب پیش رو قادر خواهید بود تا به راحتی یک رمز عبور قدرتمند ایجاد نمایید به طوری که به یاد سپردن آن برای شما آسان و در عین حال حدس زدن آن برای دیگران (اعم از شخص حقیقی و یا یک ربات) کاری بسیار مشکل باشد. پس در ادامه با ما در عژک نت همراه باشید.

چگونه یک رمز عبور قدرتمند ایجاد نماییم؟

طول، طول، طول

اگر حوصله کافی برای خواندن کل این مقاله را ندارید، ما به طور خلاصه می‌توانیم به شما دو توصیه بسیار مهم داشته باشیم:

1- هر چقدر طول رمز عبور بیشتر باشد، بهتر است.

2- از استفاده از رمزهای عبور شناخته شده به شدت اجتناب کنید.

در ادامه وارد جزئیات بیشتر خواهیم شد، اما در همین بخش این نکته را گوشزد می‌کنیم که یکی از مرسوم‌ترین روش‌های شکستن رمز عبور، با عنوان حمله جستجوی فراگیر (brute force attack) شناخته می‌شود که در این روش، هکر با امتحان کردن لیستی از پسوردهای شناخته شده و مشهور و یا ترکیبی از آن‌ها، به راحتی می‌تواند موفق به شکستن رمزهای عبور ساده شود. بنابراین هر چه قدر طول کلمه عبور بیشتر باشد به همان نسبت زمان بیشتری نیز برای حدس زدن آن نیاز خواهد بود.

امنیت رایانه‌ای


مثال‌های زیر را در نظر بگیرید. با استفاده از ابزار ZXCVBN password strength estimator زمان تقریبی مورد نیاز برای عبور از هر یک از رمزهای زیر را که دارای طول‌های متفاوتی هستند، تخمین زده‌ایم:

  • 9agcZ : حدود 16 دقیقه
  • 9agcZE : حدود 5 ساعت (تقریباً 18 برابر قبلی)
  • 9agcZEM : حدود 3 روز (تقریباً 14 برابر قبلی)
  • 9agcZEM7 : حدود 4 ماه (تقریباً 40 برابر قبلی)
  • 9agcZEM7H : حدود 26 سال (تقریباً 78 برابر قبلی)
  • 9agcZEM7Hq : چندین قرن!

همانطور که مشاهده می‌کنید، اضافه کردن تنها یک کاراکتر باعث می‌شود تا زمان مورد نیاز برای شکستن کلمه عبور، چندین برابر شود. هکرها معمولاً نمی‌توانند هزینه و زمان زیادی بر روی کلمات عبور قدرتمند صرف نمایند و بنابراین همواره به سراغ موارد راحت‌تر و ساده‌تر می‌روند.

البته به خاطر سپردن رمز عبوری مشابه آنچه که در بالا ذکر کرده‌ایم، اصلاً کار ساده‌ای نیست. بنابراین باید به دنبال راهکار بهتری باشیم …

رمز عبوری بسازید که به سادگی به خاطر سپرده شود و به سختی حدس زده شود

به صورت عملی، راحت‌ترین راه برای ساخت یک کلمه عبور (و یا عبارت عبور) طولانی که حدس زدن آن مشکل و در عین حال به خاطر سپردن آن ساده باشد، این است که عبارتی را انتخاب نمایید که برای شما با معنی بوده ولی برای دیگران معنی خاصی نداشته باشد. به عنوان مثال به عبارت زیر توجه کنید:

“من در روز 11 فوریه 2011، در کنار دریاچه به همراه سگ خودم به نام جیمی در حال قدم زدن بودم”

با اینکه این جمله، به ظاهر هیچ نکته خاصی ندارد اما به خاطر سپردن چنین عبارات شخصی برای خود فرد، کار راحتی خواهد بود، زیرا یک پیش‌زمینه ذهنی نسبت به آن دارد. حال یک ماشین و یا ربات کار بسیار دشواری پیش رو خواهد داشت، اگر بخواهد با امتحان کردن ترکیبات مختلف کلمات، این جمله را حدس بزند.

امنیت در فضای مجازی

با تکنولوژی کنونی در زمینه رایانه‌ها، چندین قرن زمان لازم خواهد بود تا چنین عبارتی حدس زده شود. (این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که استفاده از کاراکتر فاصله، کاما، اعداد و کاراکترهای ویژه، در قدرتمندتر شدن کلمه عبور تاثیر به سزایی دارند).

در ضمن توجه داشته باشد که به هیچ عنوان نباید سراغ عبارات و نقل‌قول‌های شناخته شده بروید. زیرا هکرها به راحتی این جملات مشهور را نیز به پایگاه داده خود اضافه کرده و از آن برای حدس زدن کلمه عبور استفاده می‌کنند. مثلاً عبارت “بودن یا نبودن، مسئله این است” اصلا عبارت مناسبی برای استفاده به عنوان رمز عبور نیست، زیرا این جمله مشهور را علاوه بر شما، هکرها نیز بارها شنیده‌اند!

رمز عبوری که به سادگی حدس زده شود و به سختی به خاطر سپرده شود نسازید

تصور نادرستی که در بین بیشتر افراد وجود دارد این است که اگر کلمه‌ای یا عبارتی را به سختی می‌توانند به خاطر بسپارند، در این صورت سایر افراد هم نمی‌توانند به راحتی آن را حدس بزنند. باید بگوییم که این قضیه لزوماً همیشه درست نیست، بویژه اگر طرف حساب شما یک کامپیوتر باشد که به راحتی می‌تواند ترفندهای ساده‌ای را که انسان‌ها استفاده می‌کنند حدس بزند. مانند جایگزین کردن حرف L با 1 و یا حرف o با 0. پس استفاده از کلمه عبوری مانند P4ssw0rd اصلاً آنگونه که ظاهر امر نشان می‌دهد، ایمن نیست. تصویر زیر به خوبی این مفهوم را بیان می‌کند.

قدرتمندی یک رمز عبورمدیریت صدها رمز عبور اصلاً کار سختی نیست؛ اگر از ابزار مناسبی استفاده کنید.

باید به این نکته نیز اعتراف کنیم که به خاطر سپردن صدها و شاید هزارها رمز عبور قدرتمند برای حساب‌های مختلفی که هر کاربر ممکن است داشته باشد، امری غیرممکن می‌باشد. راه حلی که برای این مشکل می‌توان معرفی کرد این است که ابتدا باید یک رمز عبور بسیار قدرتمند و ایمن ایجاد کنیم و سپس با استفاده از آن به یک برنامه مدیریت پسورد مانند Lastpass و یا 1Password وارد شده و تمامی رمزهای عبور خود را مدیریت نماییم.

همچنین می‌توان با استفاده از احراز هویت دو فاکتوره (2-factor authentication)، امنیت این برنامه‌ها را افزایش داد. حتی کاربر این نوع برنامه‌ها، می‌تواند برخی تنظیمات داخل برنامه را طوری تعیین نماید تا در صورت مرگ یا ناتوانی وی، شخص دیگری که او معرفی می‌نماید، بتواند به اطلاعات رمزهای عبور وی دسترسی یابد.

با استفاده از برنامه‌های مدیریت رمز عبور، می توان کلمات عبور تصادفی مانند 9agcAZEM7HqLcXX29ldQI نیز ایجاد نمود، که تاحدودی می‌توانند ایمن باشند اما در عین حال به خاطر سپردن آن‌ها نیز بسیار سخت خواهد بود.

مدیریت رمزهای عبور

در صورت استفاده از برنامه‌های مدیریت رمز عبور، با توجه به اینکه یک رمز عبور اصلی بسیار قدرتمند برای ورود به برنامه انتخاب می‌کنید، دیگر نیازی نیست تا رمزهای عبور متعددی را به خاطر بسپارید. اگر هم به هر دلیلی رمز عبور اصلی خود را فراموش نمودید با طی یک روند عادی (معمولاً استفاده از ایمیل) می‌توانید رمز عبور خود را نوسازی نمایید.

برنامه‌های مدیریت رمز عبور یکی از مولفه‌های بسیار مهم در حفظ امنیت کاربر در فضای مجازی می‌باشند. این برنامه‌ها علاوه بر مهیا نمودن امکان ساخت رمزهای عبور منحصر به فرد و قدرتمند، توانایی ایمن نمودن این رمزها را با استفاده از یک رمز عبور اصلی و همچنین استفاده از رمزگذاری قوی و احراز هویت دو فاکتوره، دارند.

در عصر حاضر، استفاده از این برنامه‌ها باعث بهبود کیفیت زندگی کاربران و در عین حال بالا رفتن امنیت آنان خواهد شد. به کار بردن یک رمز واحد در چندین و چند حساب مختلف، با اینکه در ظاهر کاملاً منطقی و قابل درک می‌باشد، ولی یک روش بسیار خطرناک و با امنیت بسیار پایین به حساب می‌آید.

یک رمز عبور ضعیف چگونه است؟

یک رمز عبور ضعیف به رمزی اطلاق می‌شود که براحتی توسط هکر و یا هر مهاجم دیگری قابل حدس زدن باشد. چه این مهاجم، یک شخص حقیقی باشد و چه یک رایانه (و یا حتی شبکه‌ای از رایانه‌ها).

حملات هکری

در این بین چندین روش حمله مرسوم وجود دارد که از حمله جستجوی فراگیر (brute force attack) گرفته تا مهندسی اجتماعی (social-engineering) را در بر می‌گیرد. در این بخش تعدادی از این روش‌های متداول را معرفی می‌کنیم:

  • حمله جستجوی فراگیر (brute force attack): عبارت است از امتحان کردن تمامی ترکیبات ممکن از کاراکترها (شامل اعداد و علائم) برای ساخت کلمات و حدس زدن رمز عبور.
  • حمله واژه‌نامه‌ای (Dictionary-based attack): استفاده از لیست کلمات عبور شناخته شده و پرکاربرد (به عنوان مثال password123 و 123456) برای حدس زدن رمز عبور.
  • حمله فیشینگ (Phishing attack): در حمله فیشینگ، فرد مهاجم با فریب دادن مخاطب خود، اطلاعات حساب کاربری وی را مستقیماً از خود او دریافت می‌کند. این نوع حمله، اغلب از طریق ساخت یک ایمیل و یا صفحه وب جعلی که به ظاهر دقیقاً همانند نمونه رسمی و قانونی خود می‌باشد، انجام می‌گیرد و بدین ترتیب از کاربر درخواست می‌شود تا اطلاعات مهم حساب خود از قبیل کلمه عبور را وارد نماید. در نتیجه در این نوع حمله، کاربر با دست خود کلمه عبور را در اختیار هکر قرار می‌دهد. (برای اجتناب از افتادن در دام چنین حملاتی، هیچوقت به ایمیلی که از شما اطلاعات حسابتان را درخواست می‌کند، پاسخ ندهید. همچنین برای ورود به سایت‌هایی از قبیل سایت یک بانک، آدرس سایت را خودتان مستقیماً تایپ کنید و یا از یک موتور جستجوی ایمن همانند گوگل برای یافتن آدرس موردنظر استفاده نمایید).
  • مهندسی اجتماعی (Social engineering): این روش کمتر از سایر مواردی که ذکر کردیم مورد استفاده هکرها واقع می‌شود. در این نوع حمله، فرد هکر با جلب اعتماد شخص مورد نظر، اقدام به سرقت اطلاعات وی و یا دسترسی به رایانه و یا حتی شبکه وی می‌نماید. از این حمله‌ها معمولاً برای جاسوسی از مراکز صنعتی استفاده می‌شود.

ضعف امنیتی شرکت‌های سرویس دهنده خود را فراموش نکنید

ضعف تدابیر امنیتی در شرکت‌ها می‌تواند موجب دزدیده شدن دسته جمعی اطلاعات تعداد زیادی از کاربران گردد و میلیون‌ها ایمیل و رمز عبور را به صورت یکجا در دسترس هکرها قرار دهد. هیچ شکی نکنید که حتی شرکت‌های بزرگ نیز برخی اوقات سهل‌انگاری‌هایی انجام می‌دهند که باعث لو رفتن اطلاعات کاربرانشان می‌شود. مانند ذخیره ایمیل‌ها و رمزهای عبور بدون رمزگذاری کردن آن‌ها و یا استفاده از یک کلید مشترک، برای رمزگذاری تمامی اطلاعات مربوط به حساب‌های کاربری.

ضعف امنیتی شرکت‌ها

در اینگونه موارد، شما به عنوان یک کاربر عادی، کار چندانی نمی‌توانید انجام دهید و باید همیشه این احتمال را مد نظر داشته باشید که رمز عبورتان ممکن است در نتیجه یک اشتباه امنیتی و یا سهل‌انگاری از سوی شرکت خدمات دهنده، لو رفته و مورد سرقت واقع شود. در ضمن بهتر است تا اخبار مربوط به هک شدن شرکت‌ها را پیگیری کنید تا از وسعت مشکل بوجود آمده اطلاع حاصل نمایید.

این مسئله نیز یکی دیگر از دلایلی است که اهمیت استفاده از نام‌های کاربری و رمزهای عبور مختلف برای سرویس‌های متفاوت را آشکار می‌کند. استفاده از کلمات عبور متنوع برای سایت‌ها و سرویس‌های مختلف باعث خواهد شد تا احتمال هک شدن تمامی حساب‌های کاربری، تنها به واسطه لو رفتن یکی از آن‌ها، بسیار کاهش یابد.

امنیت ایمیل؛ یکی از نقاط ضعف کاربران

هک کردن ایمیل کاربران، یکی از روش‌های ترجیحی هکرها برای دستیابی به اطلاعات بیشتر در مورد آن‌ها می باشد. بنابراین همواره از ایمن بودن ایمیل خود با استفاده از یک رمز عبور قدرتمند و احراز هویت دو فاکتوره، اطمینان حاصل نمایید. پیشنهاد می‌کنیم تا حتماً از سرویس دهنده‌های ایمیلی استفاده نمایید که بتوانند این سطح امنیتی را برایتان مهیا کنند.

امنیت ایمیل

اگر یک فرد مهاجم به اطلاعات ایمیل شما دسترسی پیدا کند، در این صورت به راحتی قادر خواهد بود تا رمزهای عبور شما در سایر سرویس‌ها مانند فیسبوک و … را نوسازی نماید، زیرا همانطور که اطلاع دارید اکثر سایت‌ها و سرویس دهنده‌ها از طریق ارسال لینک تغییر رمز عبور به ایمیل کاربر، اقدام به نوسازی آن می‌نمایند.

در انتها باید به این نکته اشاره نماییم که بسیاری از اطلاعات شخصی کاربران که به عنوان رمزهای عبور استفاده می‌شوند، می‌توانند توسط کسی که انگیزه لازم را داشته باشد کشف شوند، و یا از طریق یک مهندسی اجتماعی ساده در دست کسانی که به ظاهر موجه و قانونی به نظر می‌رسند، قرار گیرند.

از همین حالا شروع کنید

استفاده از رمزهای عبور قدرتمند و همچنین برنامه‌های مدیریت رمز عبور، به طور حتم در بالابردن امنیت کاربران و ارتقای کیفیت زندگی آن‌ها در عصر تکنولوژی، نقش بسیار مهمی دارد. پس اگر تا به حال نسبت به مواردی که در این مقاله ذکر کردیم، بی‌تفاوت بوده‌اید، به هیچ عنوان وقت را تلف نکنید و هر چه زودتر با استفاده از راهکارهای ارائه شده، امنیت خود را در فضای مجازی ارتقا دهید. مطمئن باشید با صرف کمی وقت قادر خواهید بود تا از عواقب وخیم و گاه جبران‌ناپذیر بعدی جلوگیری نمایید.

منبع: دیجی رو

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ تیر ۹۵ ، ۱۱:۵۸
علی ژاله کریمی